ראש השנה תשע"ז
אביב אריאן - 01/10/2016

"לבל יהי עלי יומי הרגל" (לאה גולדברג)

ראש השנה בפתח ואנחנו מתרגשים. אלו ימים מיוחדים מלאי הזדמנויות ואפשרויות. אפשרויות בלתי מוגבלות להניע מחדש דברים תקועים ולא טובים ולחדש את הרצון שלנו.

חידוש הרצון הוא לא דבר פשוט בכלל. לעיתים לא רחוקות אנחנו מתעייפים מלרצות, כיוון שכבר התרגלנו להסתפק במועט. סיפור יהודי מפורסם הוא על בן המלך שנפל בשבי. אביו, המלך, חיפש אחריו במשך שנים ואחרי 10 שנים מצאו. אמר לו המלך בהתרגשות- "בני, מה אתה מבקש ואתן לך". השיב לו הבן : "אבא, תקשיב, אני עובד כבר 10 שנים אצל האיכר שנותן לי הקצבה של 2 תפוחי אדמה בשבוע. אתה יכול לבקש ממנו, שיעלה לי את הקצבה ל-4…" המשל ברור- אנחנו יכולים לבקש מהעולם הכל, בואו לא נסתפק רק ב-4 תפוחי אדמה. לא לשכוח שאחרי שנעודד את הרצון, נבקש להשפיע באמצעותו לטובה על כל הסובבים אותנו. כך שעידוד הרצון, בסופו של דבר יסייע לכולם.

כדי שנוכל לעשות זאת, אנחנו צריכים ללמוד איך לא לחזור על הטעויות, שהביאו אותנו ליפול בשבי ולבקש רק קצבה מועטה  של תפוחי אדמה…

בספר החיים והמתים הטיבטי מופיע השיר הבא (תרגום חופשי):

1. אני צועד במורד הרחוב. / יש שם בור גדול במדרכה / ואני נופל לתוכו. / אני אבוד… אני חסר אונים. / זו לא אשמתי. / לוקח לי נצח למצוא את הדרך לצאת מהבור.

2. אני צועד במורד אותו רחוב. / יש שם בור גדול במדרכה. / אני מעמיד פנים כאילו אני לא רואה אותו.
אני נופל אל תוכו שוב. / אני לא מאמין שאני שוב באותו מקום. / זו לא אשמתי. / עדיין לוקח לי  זמן רב לצאת מהבור.

3. אני צועד במורד אותו רחוב. / יש שם בור גדול במדרכה./ אני רואה שהוא שם./ אני עדיין נופל… זה הרגל. / העיניים שלי פקוחות. / אני יודע איפה אני. / זו אשמתי. /אני יוצא מהבור באופן מיידי.

4. אני צועד במורד אותו רחוב.

/ יש שם בור גדול במדרכה. / אני עוקף אותו והולך מסביב

5. אני צועד ברחוב אחר.

בשיר יש דוגמא של למידה, של התבוננות ויכולת לא לשחזר את מה שהיה, אלא לברוא מציאות חדשה. זו אחת ההזדמנויות שיש בראש השנה. הזדמנויות אלו באות לידי ביטוי גם במשמעות של המילה "שנה".

למילה שנה יש שלוש משמעויות שונות : 1 שנה מלשון לשנות (לחזור). 2. שנה מלשון לשנות (ללמוד). ו- 3. שנה

מלשון שינוי.

1. הטבע של האדם הוא לחזור על אותו דפוס שוב ושוב. ליפול לאותו בור שוב ושוב. האדם הוא יצור של הרגלים-

רובם לא מודעים ואוטומטים. הם כל כך אוטומטיים עד שבמקרים מסוימים קשה לנו להאמין שאנו חוזרים על אותה תגובה, גם כשאנחנו יודעים שהיא לא טובה. פעמים אחרות אנחנו משוכנעים שזו דרכו של עולם ואין אפשרות להתרחשות  אחרת אי פעם.

2. אם אנחנו לא רוצים לחזור וליפול אל אותו בור שוב ושוב ושוב- אנחנו צריכים לשנות, מלשון ללמוד. אנחנו צריכים להכניס מודעות חדשה להרגלים ישנים. זה קשור לחשבון הנפש שאנחנו צריכים לעשות בתקופה הזאת. כדי לראות לאילו בורות אנו נופלים. עלינו להבחין בין שחזורים טובים לכאלו שעדיף לוותר עליהם.

3. רק באמצעות המודעות הזאת אנחנו נוכל לשנות- ללכת בדרך חדשה. דרך אחרת. שונה וטובה יותר ובכך לקיים את מצוות ראש השנה- לכוון את הדרך- להיות לראש (החלק מהכוון) ולא לזנב (החלק הנגרר והאוטומטי).

המאבק בין שחזור של התנהגות לבין בריאת מציאות חדשה, היא בלב ליבו של האתגר האנושי ובראש השנה יש לנו רוח גבית לבחור בנתיב הבריאה.

ראש השנה נחשב ליום "המלכת המלך"- אנו צריכים להמליך בתוכנו את החלק שמאמין שאפשר לשנות, שאפשר לברוא מציאות. שאפשר להפוך מציאות פחות טובה ליותר טובה.

אינשאללה, נצליח כולנו להרבות בריאה טובה ופחות לשחזר דפוסים לא כל כך טובים ולא כל כך מוצלחים.

שתהיה לכולנו שנה מלאה בחירות טובות, אהבה, שלום בחוץ ובפנים, בריאות, שמחה, הכרה בטוב ובפוטנציאל, עם תולדות (ל' בקמץ) טובות רבות של מעשים טובים רבים.

 




2013 (c) לטיפול והתפתחות נפשית ורוחנית